Rynek Infrastruktury
Szwed uważa, że przy realizowaniu inwestycji nie da się ominąć niektórych etapów, które mogłyby pozwolić na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy. – W Augustowie utopiliśmy od 50 do nawet 100 mln zł, zmarnowaliśmy dwa lata czasu, który można było wykorzystać do realizacji inwestycji – oznajmia przewodniczący Rady Programowej Zielonego Instytutu.
– Kluczowe jest by konsultacje społeczne były przeprowadzane uczciwie i w taki sposób, by inwestycje dało się realizować efektywne. Jeżeli przeprowadzimy te konsultacje źle, to później budowa „stoi” i każdy dzień to straty liczone w milionach złotych. Polski rząd w przypadku Augustowa musiał zapłacić karę wykonawcy za to, że ten nie zrealizował inwestycji, która została „rozgrzebana” i wywołała ogólnopolski protest – przypomina Szwed.
Przewodniczący partii Zielonych przypomina w rozmowie z portalem „rynekinfrastruktury.pl”, że należy słuchać ludzi, a szczególnie tych mieszkających lokalnie i trzeba włączyć ich w proces konsultacji oraz dyskutować na temat alternatywnych sposobów prowadzenia ruchu. – Inaczej to się skończy tak, jak w przypadku Doliny Rospudy – ostrzega Dariusz Szwed.
Krakowski działacz ekologiczny mówi, że kwestie związane z obwodnicą Augustowa stały się nauczką, którą nowy rząd wziął sobie do serca. – Następca Jana Szyszki odpowiedzialnego za bałagan wokół Augustowa, minister środowiska Maciej Nowicki, pierwszą rzeczą, jaką zrobił podejmując tekę ministra środowiska była kwestia Rospudy i została ona rozwiązana w sposób profesjonalny – w poniedziałek wojewoda podlaski podpisał dokumenty rozpoczynające realizację inwestycji przyjaznej dla ludzi i środowiska – tłumaczy.
– Jak budować infrastrukturę w Polsce? Lepiej więcej czasu poświęcić na uzgodnienia przed wbiciem łopaty, niż później tracić czas i pieniądze na blokowanym placu budowy. Więcej dialogu, więcej informacji - np. w formie kampanii informacyjnych, więcej współpracy z lokalnymi społecznościami, które przecież też potrzebują dróg. Te jednak musza być budowane zgodnie z konstytucyjną zasadą zrównoważonego rozwoju, dawać mobilność i pewność, że środowisko naturalne jest chronione – mówi portalowi „rynekinfrastruktury.pl” Szwed.
Założyciel Zielonych dodaje, że korytarze transportowe nie mogą zagrażać korytarzom ekologicznym. – One są potrzebne zwierzętom i przyrodzie. A ta jest nam potrzebna – bez przyrody nie będzie rozwoju korzystnego dla nas i pokoleń naszych dzieci i wnuków – oznajmia Dariusz Szwed.